به روز نامه الكترونیكی درد نیوز اولین سایت حقوق بشر و محیط زیسنت ایران خوش آمدید تاسیس 1379 درد نیوز - معمای شاه یا معمای اختلاس؟

دنیای وارونه-عجب رسمیه رسم زمونه

معمای شاه یا معمای اختلاس؟

تاریخ:سه شنبه 31 فروردین 1395-02:05 ب.ظ

«معمای شاه» به کارگردانی محمدرضا ورزی و تهیه‌کنندگی علی لدنی. زمان و بودجه زیادی برای ساخت سریال صرف شد و در هنگام پخش با انتقادهای زیادی رو به رو شد اما علی لدنی در این باره می‌گوید: « ما در«معمای شاه» تاریخ را بیان کردیم که این به طبع، نظرات متفاوت و انتقادهایی هم به دنبال خود دارد که ما آنها را کتمان نمی‌کنیم. اما تا به حال برای ما مشکلی به لحاظ تاریخی و سیاسی در این زمینه پیش نیامده است. این موضوع که برخی از مورخان و حتی پژوهشگران نظراتی درباره سریال‌های این چنینی داشته باشند طبیعی است و قطعا نظرات موجود در مقاطع مختلف تاریخ با هم متفاوت است اما ما به اجماعی در تولید و روایت رسیده‌ایم. اینکه شما می‌گویید به سریال‌ انتقادات زیادی شده طبیعی است برای همه سریال‌های بزرگ و سنگین مثل «مختارنامه» و «کلاه‌پهلوی» هم این شرایط وجود داشته و من تعجبی از این موضوع ندارم.

لدنی می‌گوید: برای هر حرفی باید سندی وجود داشته باشد و این طور نیست که بتوان بی‌جهت نقد غیرمنصفانه داشت و ادامه می‌دهد: در مورد همه انتقاد‌های پیش آمده باید منبع و ماخذ رو شود. انتقاد مهم است اما کارهای تاریخی با یکدیگر فرق دارند به عنوان مثال «کلاه پهلوی» بیشتر برگرفته از داستان و کمتر به رویداد‌های تاریخی پرداخته است. اما مورخان تا به حال ایراد و انتقادی از سریال «معمای شاه» نداشته اند.

معمای شاه یا معمای اختلاس؟

این تهیه‌کننده با بیان پایین بودن میزان آگاهی برخی افراد از وقایع تاریخی گفت: دوستانی که به این شیوه از تاریخ انتقاد می کنند یا اغلب تاریخ را نمی‌دانند و یا نسبت به آن تسلطی ندارند. زمانی این انتقادها قابل قبول است که از طرف یک مورخ باشد. البته تا به امروز، هیچ مورخی به این سریال ایراد نگرفته، حتی مخاطبان خارجی هم کار ما تایید کرده‌اند. او همچنین نظارت مستقیم سازمان را بر تدوین این کار و جرح و تعدیل‌های احتمالی را رد می‌کند و می‌گوید: این حرف‌ها که سازمان خودش مستقیما وارد تدوین کار شده، از اساس غلط است. ما خودمان مسئولیت تدوین را به عهده داریم و در طول پخش پروژه قطعا نظرات مدیران را هم اعمال می‌کنیم.

او با مقایسه «معمای شاه» با حل معمای سه هزارمیلیاردی عنوان کرد: به‌ نظرمن آن‌هایی که درفضای مجازی انتقاد کرده‌اند انتقادشان صرفا به سریال «معمای شاه» نبوده بلکه اهداف دیگری داشته‌اند. اگر برخی می‌خواهند با انتقادات بی رحمانه «معمای شاه» را حل کنند، بهتر است معماهایی از قبیل معمای سه هزارمیلیاردی را حل کنند. درکل این انتقادات پیش آمده به ما هیچ ربطی ندارد و گویا مردم خواهان چیزهای دیگری هستند و می‌خواهند به وسیله نقدهای بیهوده به سریال ما آن‌ها را مطالبه کنند. لدنی درباره انتقادات به نوع روایت و ضعیف بودن داستان به صبا گفت: پیش از این‌ها گفته شد که «معمای شاه» زمان‌ محور و داستان محور نیست. 70 درصد «معمای شاه» تاریخ است و ما فقط می‌توانسیتم در 30 درصد آن دست ببریم. در این کار سعی کرده‌ایم آنچه در مورد محمد رضا پهلوی بوده را بیان و تبدیل به داستان کنیم ولی به تمام جزییات نگاه نکرده‌ام چون این کار زمان زیادی می‌خواهد.

او درباره تفاوت این سریال تاریخی با دیگر پروژه‌های نمایشی گفت: کارهای تاریخی از قبیل «معمای شاه» با کارهای دیگری که می‌توانیم در آن دخل و تصرف کنیم فرق دارد حتی مورخان مختلفی برای نظارت در کار حضور دارند تا به رخ داد عین واقعیت نظارت کنند. این سریال تاریخ محور و مستنداتی بر تاریخ است. تا به حال نیز هیچ گونه اعتراضی نسبت به اینکه شخصیت محمدرضا پهلوی این‌گونه نبوده یا شخصیت‌هایی مثل مصدق و کاشانی جور دیگری بوه‌اند، نشده است.»


ژ"
نظرات() 
match.com free trial
سه شنبه 10 دی 1398 03:01 ق.ظ
Valuable info. Fortunate me I discovered your website accidentally,
and I'm stunned why this coincidence didn't came about earlier!
I bookmarked it.
plenty of fish dating site
دوشنبه 27 آبان 1398 09:09 ب.ظ
you are really a excellent webmaster. The site loading speed
is incredible. It kind of feels that you're doing any unique trick.
Also, The contents are masterpiece. you have done a excellent job on this topic!
Abdul
یکشنبه 17 شهریور 1398 04:55 ق.ظ
Spot on with this write-up, I absolutely believe that this website
needs a lot more attention. I'll probably be returning to read through more,
thanks for the information!
Lindsay Rosenwald
یکشنبه 10 شهریور 1398 08:09 ب.ظ
It's impressive that you are getting thoughts from this
post as well as from our argument made at this place.
http://bit.ly/2I5oPcf
سه شنبه 4 تیر 1398 07:22 ق.ظ
It's very easy to find out any topic on net as
compared to textbooks, as I found this article at this web page.
minecraft download mojang
پنجشنبه 19 اردیبهشت 1398 07:45 ب.ظ
Hey there! Would you mind if I share your blog with my facebook group?
There's a lot of folks that I think would really appreciate your content.

Please let me know. Many thanks
minecraft
چهارشنبه 28 فروردین 1398 12:13 ق.ظ
This is really interesting, You're a very skilled blogger.

I have joined your feed and look forward to seeking more of your excellent post.
Also, I've shared your site in my social networks!
http://tinyurl.com/y5v2qmwr
شنبه 24 فروردین 1398 08:08 ب.ظ
Very good post. I definitely appreciate this site.
Keep writing!
How do you treat a sore Achilles tendon?
یکشنبه 25 تیر 1396 05:53 ق.ظ
When I initially left a comment I seem to have clicked on the -Notify me when new
comments are added- checkbox and now each time a comment
is added I receive 4 emails with the same comment.
There has to be an easy method you are able to remove me from that service?

Thanks!
foot pain cream walgreens
یکشنبه 11 تیر 1396 08:53 ق.ظ
First of all I would like to say fantastic blog! I had a
quick question in which I'd like to ask if you do not mind.
I was curious to find out how you center yourself and clear your mind before writing.
I have had a hard time clearing my mind in getting my ideas out there.
I do take pleasure in writing but it just seems like
the first 10 to 15 minutes are lost simply just trying to figure out
how to begin. Any ideas or tips? Appreciate it!
manicure
چهارشنبه 13 اردیبهشت 1396 09:14 ق.ظ
I love your blog.. very nice colors & theme. Did you design this website yourself or did you hire someone to do it for you?

Plz answer back as I'm looking to design my own blog and would
like to know where u got this from. many thanks
manicure
شنبه 9 اردیبهشت 1396 10:30 ق.ظ
Marvelous, what a web site it is! This website provides helpful information to us,
keep it up.
BHW
شنبه 12 فروردین 1396 01:53 ب.ظ
Wow, this article is nice, my sister is analyzing these kinds of things, so I am going to convey
her.
manicure
پنجشنبه 10 فروردین 1396 10:31 ق.ظ
Way cool! Some very valid points! I appreciate you penning this post and the rest of the website is very good.
manicure
پنجشنبه 10 فروردین 1396 10:31 ق.ظ
Pretty! This has been an incredibly wonderful post.
Many thanks for providing these details.
manicure
پنجشنبه 10 فروردین 1396 10:23 ق.ظ
Wow, fantastic blog layout! How long have you been blogging for?
you made blogging look easy. The overall look of your site is fantastic, let alone the content!
manicure
پنجشنبه 10 فروردین 1396 10:23 ق.ظ
It's amazing in favor of me to have a site, which is beneficial designed for my experience.
thanks admin
manicure
پنجشنبه 10 فروردین 1396 10:21 ق.ظ
Normally I don't read post on blogs, but I would like to say that this write-up very forced me to take a look at and do it!
Your writing style has been amazed me. Thanks, quite nice article.
manicure
پنجشنبه 10 فروردین 1396 10:14 ق.ظ
Hey there terrific website! Does running a blog such as this require a
massive amount work? I have virtually no expertise in programming but I was hoping to start my own blog soon. Anyways, should you have
any ideas or techniques for new blog owners please share.
I know this is off topic however I just had to ask.
Thank you!
manicure
پنجشنبه 10 فروردین 1396 10:01 ق.ظ
Hey very nice blog!
manicure
پنجشنبه 10 فروردین 1396 09:31 ق.ظ
This article will assist the internet people for setting up new blog or even a weblog from start to end.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر




Admin Logo
themebox Logo



ساخت وبلاگ در میهن بلاگ

شبکه اجتماعی فارسی کلوب | اخبار کامپیوتر، فناوری اطلاعات و سلامتی مجله علم و فن | ساخت وبلاگ صوتی صدالاگ | سوال و جواب و پاسخ | رسانه فروردین، تبلیغات اینترنتی، رپرتاژ، بنر، سئو